Błąd medyczny – postępowanie przed WKOZM

//Błąd medyczny – postępowanie przed WKOZM

Postępowanie przed Wojewódzką Komisją ds. Orzekania o Zdarzeniach Medycznych

Postępowanie przed wojewódzkimi komisjami ds. orzekania o zdarzeniach medycznych toczy się na podstawie przepisów rozdziału 13a ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta na skutek złożenia wniosku o ustalenie zdarzenia medycznego.

Ważne! Wszczęcie postępowania cywilnego w tej samej sprawie wyklucza prowadzenie postępowania przed wojewódzką komisją ds. orzekania o zdarzeniach medycznych.

Kto może złożyć wniosek o ustalenie zdarzenia medycznego

Wniosek do Komisji może złożyć pacjent lub jego przedstawiciel ustawowy, a w przypadku śmierci pacjenta także jego spadkobiercy (wówczas do wniosku dołączyć trzeba postanowienie o stwierdzeniu nabycia spadku oraz pełnomocnictwo do reprezentowania pozostałych spadkobierców, w przypadku złożenia wniosku przez co najmniej jednego z nich).

Wniosek można złożyć w ciągu 1 roku od dnia, w którym pacjent dowiedział się o powstaniu szkody (zakażenia, uszkodzenia ciała lub rozstroju zdrowia) bądź od dnia śmierci pacjenta.

Termin złożenia wniosku nie może być jednak dłuższy niż 3 lata od dnia zdarzenia, które było powodem powstania szkody lub śmierci pacjenta.

Wniosek musi zawierać elementy określone w art. 67d ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta i podlega opłacie w wysokości 200 zł.

Ważne! Wniosek niekompletny lub nienależycie opłacony jest zwracany bez rozpatrzenia podmiotowi składającemu wniosek.

Wniosek wnosi się w terminie 1 roku od dnia, w którym podmiot składający wniosek dowiedział się o zakażeniu, uszkodzeniu ciała lub rozstroju zdrowia albo nastąpiła śmierć pacjenta, jednakże termin ten nie może być dłuższy niż 3 lata od dnia, w którym nastąpiło zdarzenie.

W jakich sprawach orzeka Komisja

Wniosek o ustalenie zdarzenia medycznego może dotyczyć wyłącznie przypadków zakażenia, uszkodzenia ciała lub rozstroju zdrowia albo śmierci pacjenta będących skutkiem:

  1. diagnozy, jeżeli spowodowała ona niewłaściwe leczenie albo opóźniła właściwe leczenie, przyczyniając się do rozwoju choroby,
  2. leczenia, w tym wykonania zabiegu operacyjnego,
  3. zastosowania produktu leczniczego lub wyrobu medycznego.

Ważne! Komisja orzeka wyłącznie w przypadkach wskazanych powyżej. W przypadku innych zdarzeń, w tym naruszenia praw pacjenta, które nie skutkowało zakażeniem, uszkodzeniem ciała, rozstrojem zdrowia ani śmiercią, pacjent lub osoby najbliższe mogą dochodzić przysługujących im praw na drodze innych postępowań.

Postępowanie przed Komisją

W posiedzeniach wojewódzkiej komisji, z wyjątkiem części posiedzenia, w trakcie której odbywa się narada i głosowanie nad orzeczeniem, może uczestniczyć podmiot składający wniosek oraz przedstawiciel kierownika podmiotu leczniczego prowadzącego szpital oraz ubezpieczyciela, z którym podmiot leczniczy prowadzący szpital zawarł umowę ubezpieczenia.

W postępowaniu wojewódzka komisja rozpatruje dowody przedstawione przez podmiot składający wniosek oraz kierownika podmiotu leczniczego prowadzącego szpital, z działalnością którego wiąże się wniosek, oraz ubezpieczyciela.

Komisja może żądać dokumentacji prowadzonej przez podmiot leczniczy prowadzący szpital, w tym dokumentacji medyczne, przeprowadzać postępowanie wyjaśniające w podmiocie leczniczym prowadzącym szpital, dokonywać wizytacji pomieszczeń i urządzeń szpitala oraz zasięgać opinii lekarza w danej dziedzinie medycyny.

Orzeczenie Komisji

Wojewódzka komisja po naradzie wydaje, w formie pisemnej, orzeczenie o zdarzeniu medycznym albo jego braku, wraz z uzasadnieniem nie później niż w terminie 4 miesięcy od dnia złożenia wniosku.

W terminie 14 dni od dnia doręczenia orzeczenia wraz z uzasadnieniem podmiotowi składającemu wniosek, kierownikowi podmiotu leczniczego prowadzącego szpital oraz ubezpieczycielowi, przysługuje prawo złożenia do wojewódzkiej komisji umotywowanego wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy.

Odszkodowanie za błąd w sztuce lekarskiej i zadośćuczynienie

Ubezpieczyciel w terminie 30 dni przedstawia podmiotowi składającemu wniosek propozycję odszkodowania i zadośćuczynienia. Propozycja nie może być wyższa niż 100.000 zł w przypadku zakażenia, uszkodzenia ciała lub rozstroju zdrowia pacjenta oraz 300.000 zł w przypadku śmierci pacjenta.

Podmiot składający wniosek w terminie 7 dni od dnia otrzymania propozycji określonej składa, za pośrednictwem wojewódzkiej komisji, ubezpieczycielowi oświadczenie o jej przyjęciu albo odrzuceniu. Wraz z oświadczeniem o przyjęciu propozycji podmiot składający wniosek składa oświadczenie o zrzeczeniu się wszelkich roszczeń o odszkodowanie i zadośćuczynienie pieniężne za doznaną krzywdę mogących wynikać ze zdarzeń uznanych przez wojewódzką komisję za zdarzenie medyczne w zakresie szkód, które ujawniły się do dnia złożenia wniosku. Oświadczenie złożone przez spadkobiercę reprezentującego pozostałych spadkobierców jest skuteczne wobec pozostałych.

Ważne! Przyjęcie propozycji odszkodowania i zadośćuczynienia zamyka drogę do dochodzenia tych roszczeń w wyższej kwocie na drodze postępowania cywilnego.

 

 

 

 

Wojciech Woźniacki
Aplikant Adwokacki Wojciech Woźniacki – absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego. W latach 2012–2013 pracował w Sądzie Okręgowym w Łodzi VIII Wydziale Prawa Pracy i Ubezpieczeń Społecznych na stanowisku stażysty pełniącego obowiązki asystenta sędziego. Specjalizuje się w reprezentowaniu pacjentów przed sądami powszechnymi w sprawach odszkodowawczych, jak również prowadzi bieżącą obsługę prawną podmiotów leczniczych > Więcej informacji