Ograniczenie praw pacjenta
Czy prawa pacjenta mogą być ograniczone?
Pomimo twierdzącej odpowiedzi na powyżej postawione pytanie należy pamiętać, iż ograniczenie praw pacjentów nie oznacza całkowitego pozbawienia przysługujących im uprawnień, jak również może mieć miejsce jedynie we wskazanych przez przepisy ustawy przypadkach.
Zgodnie bowiem z przepisami ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta korzystanie z praw pacjenta może być ograniczone, gdy:
- występuje zagrożenie epidemiologiczne,
- konieczne jest zapewnienie bezpieczeństwa zdrowotnego pacjentów,
- możliwości organizacyjne podmiotu udzielającego świadczeń zdrowotnych nie pozwalają na pełną realizację prawa pacjenta do kontaktu osobistego, telefonicznego lub korespondencyjnego z innymi osobami.
O ile przez pojęcie zagrożenia epidemiologicznego należy rozumieć zaistnienie na danym obszarze warunków lub przesłanek wskazujących na ryzyko wystąpienia epidemii, o tyle nad nieostrym pojęciem bezpieczeństwa epidemiologicznego pojawia się duży znak zapytania. Jako drogowskaz służyć może tutaj definicja skonstruowana przez Światową Organizację Zdrowia (WHO), zgodnie z którą jest to stan, w którym brak jest dla pacjenta zagrożenia w aspekcie czynników fizycznych, psychicznych, społecznych oraz ekologicznych.
Ponadto prawa pacjenta do kontaktu osobistego telefonicznego lub korespondencyjnego z innymi osobami mogą być ograniczone gdy kontakt ten byłby niemożliwy lub w znacznym stopniu utrudniony ze względów organizacyjnych lub jego utrzymanie byłoby uciążliwe dla procesu leczenia.
Kto może ograniczyć prawa pacjenta?
Decyzji o ograniczeniu praw pacjenta nie może podjąć każdy pracownik podmiotu udzielającego świadczeń zdrowotnych. Wyłącznie uprawnionym jest w tym przypadku kierownik podmiotu udzielającego świadczeń zdrowotnych lub upoważniony przez niego lekarz.